Nederland, Rusland, Zweden - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Kirsten Kramer - WaarBenJij.nu Nederland, Rusland, Zweden - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Kirsten Kramer - WaarBenJij.nu

Nederland, Rusland, Zweden

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

31 Mei 2014 | Zweden, Uppsala

Was ik eerst zo goed bezig met verhaaltjes schrijven, is het me er de afgelopen tijd toch helaas een beetje bij ingeschoten. Aangezien het einde van dit Zweedse avontuur ook al weer bijna in zicht is, heb ik besloten dat ik jullie nog maar even moet updaten over alle belevenissen, dus ga er maar even voor zitten!

Nederland
In april was mijn lieve pappa jarig en dat was niet zomaar een verjaardag want hij werd 50! Daar moest ik uiteraard bij zijn dus ben ik een weekendje terug geweest naar Nederland. Dit was heel erg leuk, vooral om de hele familie even weer te zien en Bobbie (de kat) te kunnen knuffelen. Het weekend vloog voorbij en voor ik het wist zat ik alweer in Zweden.

Rusland
Twee week later stond een reisje gepland naar St. Petersburg samen met Eva! St. Petersburg stond al een tijdje op mijn lijstje omdat ik er eigenlijk alleen maar positieve verhalen over had gehoord en nu kan ik mee praten want St. Petersburg is echt een bezoekje waard.
De reis begon met een vlucht vanaf Stockholm naar Helsinki omdat we op tijd in de ochtend aan kwamen in Helsinki en de boot pas aan het begin van de avond vertrok, hadden we afgesproken met Mikko (een vriend die in Helsinki woont) om gezellig een terrasje te pakken en te genieten van de zon. Eenmaal aangekomen in de haven werden we aangenaam verrast want we hadden toch zeker niet zo'n grote boot verwacht. De Princess Maria had de proporties van een cruiseschip dus we konden niet wachten om die van binnen te gaan bekijken.
In de terminal maakten we kennis met de andere studenten van onze rondreis en toen was het tijd om aan boord te gaan. Onze hut was extreem klein (8 m2) waar we dan met zn vieren in verbleven. Probeer het je maar voor te stellen.. 2 stapelbedden en dan ook nog een mini badkamertje in zo'n kleine ruimte gepropt. Gelukkig was het maar voor 1 nacht en waren we toch niet van plan om heel veel te slapen want op de boot was genoeg vertier. Er was een avond show met Russische dansers en danseressen, een goochelaar, een zangeres, en een saxofonist. Daarnaast hadden ze natuurlijk tal van restaurantjes, kroegen, een karaoke bar, een winkel en nog veel meer voorzieningen aan boord. Ondanks al deze leuke bijkomstigheden aan boord heb ik toch het meest genoten van de zonsondergang op zee. De kleuren van de lucht, de andere schepen aan de horizon en de zon die steeds roder werd en uiteindelijk in het water verdween.. wauw!

Vroeg in de ochtend kwamen we aan in St. Petersburg en nadat we door de douane waren (YES!! een nieuwe stempel in mn paspoort) begon de citytrip echt. We kregen met de bus een rondtoer en maakten hier en daar een aantal stops om wat highlights van de stad te bekijken. Vooral de Church of spilled blood was erg indrukwekkend, zowel van de buitenkant als de binnenkant waar alle muren en ook het plafond met mozaïek bekleed waren. Aan het einde van de middag kwamen we aan in ons hostel en toen moesten we ons snel klaarmaken want we gingen naar een Russiche dansshow. Dit bracht me even terug naar Op Roakeldais (festival in Warffum) maar dan een hele show met alleen een Russische groep. Ook de locatie van de show was erg spectaculair want de show werd gegeven in een van de vele paleizen die Rusland rijk is. Natuurlijk was dat nog niet het einde van onze eerste dag want we wilden er het maximale uit halen dus gingen we na de show nog op stap. Ook uitgaan was erg leuk en voornamelijk omdat het veel goedkoper is dan in Nederland dus laat staan hoe goedkoop het voor ons was in vergelijking met Zweden! Eva en ik hadden daarom besloten om dat te vieren met een fles champagne.

De volgende dag was er geen tijd om uit te slapen want we gingen naar het Hermitage museum. Ik denk niet dat ik ooit in een museum ben geweest dat groter was en daarom was ik blij dat we een gids hadden die ons langs alle hoogtepunten leidde. Niet alleen de kunst die in het museum te vinden was, maar ook alle kamers zelf waren erg mooi om te zien. Na het Hermitage hadden we lekker een vrije middag en hebben Eva en ik gepicknickt samen met Mikael (een jongen uit St. Petersburg) en daarna heeft hij ons nog even rondgeleid door de stad. In de avond gingen we een limo tour doen met de groep, wat erg gezellig was en we sloten de avond wederom af met een drankje en een dansje.

Toen was de laatste dag in St Petersburg alweer aangebroken, maar we hadden nog een bezoek aan het Zomerpaleis van Catharina de Grote op de planning. Dit paleis was erg indrukwekkend zowel van de binnenkant als buitenkant. Terug in de stad hadden we nog even de tijd om onze laatste roebels op te maken en wat leuke souvenirtjes te kopen en toen gingen we weer naar de haven waar ons cruiseschip lag om ons naar Helsinki terug te varen. Vanaf Helsinki vlogen Eva en ik weer terug naar Stockholm en waren we moe maar ook enorm blij dat we de mogelijkheid hadden om deze reis te plannen. Super om in drie dagen zoveel leuke nieuwe mensen te leren kennen, zoveel indrukken op te doen, en zoveel te beleven!

Zweden
Eind april/begin mei kreeg ik zelf reizigers op bezoek in Uppsala. Mijn mams en paps kwamen langs en dus hebben we lekker de toerist uitgehangen in Uppsala, Gamla Uppsala en Stockholm. Tijdens hun verblijf was het ook Valborg (lentefeest) en dus kwamen er studenten uit heel Zweden naar Uppsala om dit te vieren. Er was een soort van bootjes race, picknick in het park, champagne galopp en voornamelijk heel veel alcohol en feest. De week vloog voorbij en het was erg gezellig! Toen pappa en mamma weer weg waren stond de volgende visite alweer op de stoep. Deze keer kwam Pauline langs wat ook echt heel leuk was want we hadden genoeg om over bij te kletsen. We hebben lekker gefeest, Uppsala bekeken en we zijn naar Stockholm geweest. Het weekend vloog voorbij en voor ik het wist was het tijd om met de neus in de boeken te duiken want op school moest er natuurlijk ook zo langzamerhand wel weer wat gebeuren.

De weken die volgden heb ik dan ook voornamelijk gestudeerd en dat heeft tot nu toe ervoor gezorgd dat ik alle vakken gehaald heb en ook mijn Zweedse taalcursus heb afgesloten. Tussendoor hadden we natuurlijk de nodige ontspanning (lees feestjes) en ik ben nog naar de finale van het World University Championship van American Football geweest. Ik was nog nooit naar een rugby wedstrijd geweest dus ik snapte niet heel veel van de regels maar des te langer ik er zat, des te meer ik het begon te begrijpen. Wel leuk om een keer meegemaakt te hebben.

Nu ben ik aan mijn laatste week in Uppsala begonnen en ik moet hier deze week nog 1 tentamen maken. Woensdagavond komen dan Rozanne, Annelinde en Sanne en dan gaan we nog een weekje rondreizen in Zweden om vervolgens terug te rijden naar Nederland. Zin in!! Ik denk dat dit mijn laatste verhaaltje vanuit Zweden was maar ik zal laten weten hoe onze roadtrip is verlopen zodra ik weer terug ben.

Groetjes!!

  • 31 Mei 2014 - 16:30

    Tiesklein:

    Hallokristen.even eenbericht van opa en oma.een mooi verslag hoor en je helt heel veel gezien het is hier mooi weer.nog een week en je bent weer thuis.De groeten van opa en oma.

  • 31 Mei 2014 - 17:48

    Jan Takens:

    Hallo Kirsten
    Wij dachten we zullen ook nog even reageren,we hebben eerst je verslag gelezen nou wat een belevenissen
    allemaal en je hebt heel wat gezien en wat mooie foto's.
    Nou Kirsten nog even de laatste loodjes en geniet nog maar van de terugreis

    En dan tot ziens Groetjes van Tante Jelly en Oom Jan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Uppsala

Kirsten

Actief sinds 24 Juni 2012
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 10088

Voorgaande reizen:

31 Juli 2017 - 04 Februari 2018

Sydney

09 Juli 2014 - 21 Januari 2015

Buenos Aires

17 Januari 2014 - 15 Juni 2014

Uppsala

31 Augustus 2012 - 01 Februari 2013

Zaragoza

Landen bezocht: