Zweedse belevenissen - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Kirsten Kramer - WaarBenJij.nu Zweedse belevenissen - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Kirsten Kramer - WaarBenJij.nu

Zweedse belevenissen

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

10 Februari 2014 | Zweden, Uppsala

Inmiddels ben ik al bijna een maand in Zweden en dus zal ik even een update geven van mijn belevenissen hier!
De week na mijn vorige verhaaltje ben ik voornamelijk heel hard aan het studeren geweest omdat we nog twee tentamens moesten maken van afgelopen semester in Groningen dus heb ik alle hoeken van de faculteitsbibliotheek goed bekeken. Ik heb 1 van deze tentamens in ieder geval gehaald en de andere is nog even afwachten. Natuurlijk moest al dat studeren ook afgewisseld worden met leuke dingen dus hebben we ook de nodige feestjes bezocht.

Het uitgaan hier is nogal een apart gebeuren! Er zijn namelijk allemaal nations (studentenverenigingen) en om je studentenkaart te krijgen moet je lid worden van in ieder geval 1 van deze verenigingen. Wij zijn bijna met de hele klas lid geworden van Stockholm Nation en Varmlands Nation zodat we zowel op donderdag als op vrijdag in ieder geval kunnen feesten. Dat feesten begint hier extreem vroeg; namelijk al rond 9 uur en dan moet je ook zorgen dat je er bent want anders moet je de hele avond in de heeeeele lange rij (en dus buiten in de kou) wachten totdat je eindelijk naar binnen mag omdat ze niet teveel mensen binnen willen hebben. Het blijft me een raadsel waarom de Zweden dan ook echt serieus zo lang in de rij blijven staan wachten en niet gewoon een andere plek tot feestplek benoemen.. Vervolgens is om 1 uur en als je geluk hebt om 2 uur het feest alweer afgelopen dus kun je in ieder geval lekker op tijd je bed in.

Het naar school gaan hier is best wel vergelijkbaar met Groningen, want we hebben hier ook hoorcolleges en werkcolleges en we hebben ongeveer evenveel contacturen. Het grote verschil is dat je geen vakken naast elkaar hebt. Waar we in Groningen 3 vakken tegelijkertijd volgen, hebben we hier maar 1 vak die we dan vaker in de week hebben en dan ook vrij snel weer afsluiten. Dus ik heb over 2 weekjes alweer een tentamen.

Behalve school en feesten heb ik ook nog andere leuke dingen gedaan. Zo ben ik vorige week zondag naar een ijshockeywedstrijd geweest. IJshockey is hier de nationale sport, dus een wedstrijd meemaken was natuurlijk een erg leuke ervaring en nog leuker was het dat we gratis heen konden (lekker typisch Nederlands haha) Jammer genoeg had het team uit Uppsala niet gewonnen maar het was wel erg spannend want met een stand van 2-2, zelfs na de verlenging, won het andere team door middel van penalties.

Afgelopen zaterdag ben ik met een groep van ongeveer 40 personen naar Stockholm geweest en hier hebben we een rondleiding gehad, gegeten, en lekker geshopt. Ik vind Stockholm een mooie stad, zeker in vergelijking met Uppsala, omdat er veel mooie gebouwen staan en het is er veel levendiger. Omdat Stockholm ook gemakkelijk te bereiken is vanaf Uppsala ga ik waarschijnlijk nog wel vaker heen en dan zal ik ook wat meer foto's maken want dat is er nu een beetje bij ingeschoten.

Gister ben ik voor het eerst in mijn leven aan het skiën geweest. We (Eva, Ines, Souvik, Saskia en ik) hadden met zn 5en een auto gehuurd en daarmee zijn we naar het skigebied Romme Alpin gereden. Dat ligt ongeveer 150km ten noorden van Uppsala. Omdat Saskia, Souvik en ik nog niet eerder hadden geskied besloten we om eerst een les te nemen voordat we zelf de piste opgingen. In het begin voelde ik me echt een of ander onhandig dier met hele grote voeten maar gelukkig kon ik na twee uurtjes les wel aardig met de skis overweg en dus hebben we 's middags met zn allen heel wat keren de hoge berg afgeskied. Ik heb weliswaar alleen de groene pistes gedaan (de makkelijke) maar voor een eerste keer was ik best trots dat ik uberhaupt enigzins kon skiën!

Stiekem ben ik wel blij dat ik vandaag niet naar school hoef want ik heb best wel spierpijn van gister en ik moet nog even op zoek naar een fietsenwinkel want de achterband van mn mooie rode fiets is ontploft dus die moet even gemaakt worden.
Zodra ik weer nieuwe dingen beleef, komt er weer een verhaaltje uit Zweden! ;-)

Groetjes!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Uppsala

Kirsten

Actief sinds 24 Juni 2012
Verslag gelezen: 155
Totaal aantal bezoekers 10088

Voorgaande reizen:

31 Juli 2017 - 04 Februari 2018

Sydney

09 Juli 2014 - 21 Januari 2015

Buenos Aires

17 Januari 2014 - 15 Juni 2014

Uppsala

31 Augustus 2012 - 01 Februari 2013

Zaragoza

Landen bezocht: