Lapland & Gasque - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Kirsten Kramer - WaarBenJij.nu Lapland & Gasque - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Kirsten Kramer - WaarBenJij.nu

Lapland & Gasque

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

01 Maart 2014 | Zweden, Uppsala

Vorige week donderdag (20 februari) meteen na het tentamen ging ik met Majoke, Ines en Eva naar Lapland. We hadden een georganiseerde trip geboekt bij een studentenorganisatie in Finland en dus moesten we vanaf Uppsala naar Stockholm om vervolgens naar Helsinki te vliegen. Om 21:00 vertrok de bus vanaf het centraal station in Helsinki en kon de de 15 uur durende rit naar het noorden beginnen.

Op vrijdag hadden we eerst een tussenstop in Kemi. In Kemi hebben we het sneeuw kasteel bezocht dat daar jaarlijks wordt gebouwd. Het was erg mooi om te zien hoe ze allemaal mooie figuren en een hotel met allemaal slaapkamers, een restaurant, een bar, en een speelkamer voor kinderen van sneeuw en ijs hadden gemaakt. Zelf kon ik het natuurlijk niet laten om de bedden en de ballenbak uit te proberen. Na deze stop gingen we door naar Rovaniemi, oftewel de plek waar de kerstman woont! Jaja, hier hebben we de kerstman en zijn rendieren in levende lijve ontmoet en zijn we de Arctische cirkel overgegaan om officieel in Lapland aan te komen. In de avond kwamen we aan op de plaats van bestemming: Saariselka waar we met nog 3 Italiaanse jongens een mooi houten huisje hadden om de rest van de week in te verblijven. Onze huisje had een haardvuur, een keuken met afwasmachine en magnetron en zelfs een sauna en was dus van alle gemakken voorzien.

Van uitslapen was geen sprake want de volgende dag gingen we richting Noorwegen. Om 7 uur in de ochtend stond de bus klaar om ons op te halen en kregen we, zoals je wel vaker in de bus krijgt, de instructie dat de gordels om moesten. De reden was alleen iets anders dan gewoonlijk namelijk; omdat de bus af en toe noodgedwongen zou moeten remmen vanwege overstekende rendieren. En inderdaad, we kwamen al gauw allemaal rendieren tegen en hebben heel vaak moeten stoppen omdat ze ofwel midden op de weg stil gingen staan of gewoon vrolijk voor de bus aan gingen rennen. Het was echt super mooi om zoveel rendieren in hun natuurlijke omgeving te spotten! Toen we de grens van Finland naar Noorwegen over waren kwamen we al vrij gauw aan bij onze bestemming: Bugoynes een vissersdorpje aan de Arctische oceaan. Hier kregen we als lunch een vissoep en toen gingen we lekker in de sauna om vervolgens ter afkoeling de Arctische oceaan in te rennen. Brr warm was het niet, maar het was minder koud dan dat ik verwacht had en we waren natuurlijk een super mooie ervaring rijker.

Zondag was het weer een drukke dag want toen stond eerst het husky sleeën op het programma. Nadat we instructies hadden gekregen over hoe de slee werkt, kregen we per tweetal een slee met 6 husky's en gingen we daarmee rijden. De husky's waren minder groot dan verwacht en gingen ook minder snel maar het was wel erg leuk om met de honden te sleeën en te knuffelen na de rit. Daarna kregen we wat te drinken, informatie over de husky's en gingen we bij de baby husky's kijken die uiteraard heel erg schattig waren.
Meteen na de husky's stond er een iets stoerdere activiteit op het programma namelijk sneeuwscooter rijden. Eerst kregen we een helm, hele enge verhalen en strenge instructies over wat we wel en niet moesten doen en toen mochten we op de sneeuwscooters. Het was echt leuk om sneeuwscooter te rijden, al viel het me toch tegen dat het sturen af en toe vrij zwaar ging.
In de avond gingen we met sneeuwschoenen de berg opwandelen om het noorderlicht te bekijken. Helaas hadden we dikke pech, want het was te bewolkt en dus konden we niks zien. Gelukkig hoefden we niet weer helemaal naar beneden te lopen want we kregen sleetjes om naar beneden te sleeën.

Maandag hadden we tijd om uit te slapen en te doen waar we zin in hadden en dus zijn we naar een overdekt zwembad gegaan om even te relaxen. Aan het einde van de middag werden we weer opgehaald met de bus en gingen we naar een rendierboerderij. Hier mochten we een rondje op een rendierslee en daarna kregen we binnen bij de Sami's informatie over rendieren en de Sami cultuur. De Sami mensen leven in Lapland (zowel Noors,Zweeds, Fins en Russisch Lapland) en hebben nog steeds hun eigen tradities en taal. De meeste Sami mensen werken als rendierhoeders.

Op de laatste dag van onze Lapland trip gingen we nog even leren hoe je moet cross-country skiën ofwel; Langlaufen! Ik had verwacht dat dit aanzienlijk gemakkelijker zou zijn dan gewoon van een berg af skiën maar dat viel toch even vies tegen. Na een tijdje te hebben geklungeld in de sneeuw werden we naar een rooksauna gebracht en toen was het tijd om weer in de bus naar Helsinki te stappen.
Omdat we nog een aantal uur moesten wachten voordat ons vliegtuig ons terug zou vliegen naar Zweden, hebben we onze tijd in Helsinki maar benut om daar ook nog even de toerist uit te hangen.

Weer terug in Zweden was onze Lapland reis dan echt afgelopen maar wat hebben we genoten van alle activiteiten die we gedaan hebben en we zijn weer heel wat ervaringen rijker! Echt een aanrader!

Gister stond er in de avond een International Gasque op de planning. Een gasque is een Zweedse traditie waarbij de studenten in gala kleding formeel gaan dineren. Nadat we ons hadden opgetut konden we gaan en was er eerst een soort receptie waar we een welkomstdrankje kregen. Er was een tafelschikking gemaakt aangezien mannen en vrouwen om en om aan tafel moeten zitten. Ik zat tussen twee Franse jongens in en tegenover mij zaten een meisje uit Hongkong, een jongen uit Singapore en een meisje uit de US. Gelukkig was iedereen gezellig en aardig dus was het goed vol te houden de hele avond. Iedereen kreeg een menu en een liedboekje want er moest namelijk ongeveer om de 10 minuten weer een grappig liedje worden gezongen. Tussen de gangen door waren er ook toneelstukjes en optredens van een dansgroep en een muziekvereniging. Super leuk om een keer mee te maken en ook om zoveel nieuwe mensen te ontmoeten. De avond werd afgesloten met een feest en dus heb ik dit weekend maar even lekker een uitrust weekend ingepland. Tijd om alle ervaringen en belevenissen even te verwerken.

Tot het volgende verhaal!

Groetjes uit Uppsala

• 01 Maart 2014 - 20:24

Auke En Margreeth:

Hoi Kirsten
    Je verslag weer met veel plezier gelezen en ook je foto's even bekeken wat weer een belevenis maar je hebt gelijk hoor geniet er van, en dan nu maar weer aan de studie zeker nou nog heel veel plezier hoor
    Groetjes van Auke en Margreeth

• 01 Maart 2014 - 21:54

Tineke ?kramer:

Heerlijk om deze verhalen te lezen. Wat fantastisch dit allemaal mee te maken. Kijk al weer uit naar de volgende belevenissen. En helemaal naar ons bezoek aan Zweden.
    Groetjes mam