Gelukkig 2015! De feestdagen in de zomer - Reisverslag uit Mar del Plata, Argentinië van Kirsten Kramer - WaarBenJij.nu Gelukkig 2015! De feestdagen in de zomer - Reisverslag uit Mar del Plata, Argentinië van Kirsten Kramer - WaarBenJij.nu

Gelukkig 2015! De feestdagen in de zomer

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

06 Januari 2015 | Argentinië, Mar del Plata

December is een feestmaand en zo bleek ook wel. Nog voor de kerstdagen was ik uitgenodigd voor twee Argentijnse verjaardagen een van een collega en de andere van het zoontje van mijn huisbaas (inmiddels net mn kleine neefje) die 1 jaar werd. Waar we in Nederland over het algemeen beginnen met koffie/thee drinken en taart eten, is de taart hier het einde van het feest. Stiekem eigenlijk wel handig voor het geval je zat bent van je visite of graag op tijd op bed wilt =p

Met het mooie weer (temperaturen van rondom de 30 graden) had ik eigenlijk eerder het idee dat het juli en dus zomervakantie was in plaats van bijna kerst. Het enige waaraan je echt kon merken dat het kerst was, waren de super drukke supermarkten, de kerstversiering en de kerstbomen. Vooral kerstavond is hier groots en daarom is eigenlijk ook iedereen vrij op de dag voor kerst zodat ze nog inkopen kunnen doen. De overheidsmedewerkers hadden zelfs de dag voor de dag voor kerst (snap je het nog) al om 12 uur vrij gekregen... wat een land! Helaas moesten wij gewoon beide dagen werken al mochten we wel de dag voor kerst lekker om 14:00 vrij en kon ik ook nog even boodschappen doen.
Op kerstavond ging ik met drie vrienden (allemaal uit andere landen) samen koken en we maakten allemaal verschillende kleine gerechtjes. Om 12 uur was er vuurwerk en toen zijn we eigenlijk ook weer naar huis gegaan omdat we de dag erna op eerste kerstdag vroeg de bus pakten naar Mar del Plata. Want als je dan een keer kerst in de zomer mee maakt, waar kun je dat dan beter vieren dan op het strand?

Dus na een busreis van 5,5 uur kwamen we aan in Mar del Plata en hebben we de rest van de middag op het strand gelegen. Ook tweede kerstdag en de rest van het weekend stonden in het teken van zon, zee strand en eten. Dat laatste werd me uiteindelijk fataal.
Toen zondag mijn vrienden uit Buenos Aires weer terug gingen en ik nog twee dagen langer bleef bleek al gauw dat ik een voedselvergiftiging had opgelopen. Zelfs de dokter kwam er nog aan te pas maar gelukkig had ik meteen twee hele lieve kamergenootjes leren kennen in het hostel en die hebben voor me gezorgd en water en medicijnen gekocht. Op 30 december ging ik weer terug met de bus om oudejaarsavond in Buenos Aires te vieren. Met het huis hadden we een BBQ georganiseerd (weer eens wat anders dan oliebollen) en dat was heel gezellig ondanks dat ik met mijn toen nog steeds gammele buik alleen maar salade heb gegeten.

Nu gaat het gelukkig weer helemaal goed en ben ik druk bezig met de afronding van mijn verslag voor de ambassade en het voorstel van mijn scriptie. Daarnaast heb ik mijn terugreis inmiddels helemaal gepland en ga ik volgende week vrijdag (dat klinkt veel te dichtbij) met de bus naar Iguaçu om de watervallen te bekijken en dan op maandag 19 januari met de bus naar Sao Paulo. Vanaf daar zal ik terug vliegen naar Nederland en dan kom ik vrijdag 23 januari aan op Schiphol. Dus dit is sowieso mijn laatste verhaal uit Argentinië. Wellicht komt er nog eentje uit Brazilië en anders dan vertel ik die verhalen wel over 3 week!

Tot gauw!

  • 06 Januari 2015 - 20:05

    Ome Jan En Tante Jelly:

    Hallo Kirsten.
    Bedankt maar weer voor je mooie verslag en geniet er nog maar eventjes van.
    En we wensen je een goede reis terug en hopen jou gauw weer terug te zien.

    Groetjes Tante Jelly en Ome Jan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Mar del Plata

Kirsten

Actief sinds 24 Juni 2012
Verslag gelezen: 158
Totaal aantal bezoekers 10033

Voorgaande reizen:

31 Juli 2017 - 04 Februari 2018

Sydney

09 Juli 2014 - 21 Januari 2015

Buenos Aires

17 Januari 2014 - 15 Juni 2014

Uppsala

31 Augustus 2012 - 01 Februari 2013

Zaragoza

Landen bezocht: