Chili, Rio de Janeiro en Sinterklaas - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Kirsten Kramer - WaarBenJij.nu Chili, Rio de Janeiro en Sinterklaas - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Kirsten Kramer - WaarBenJij.nu

Chili, Rio de Janeiro en Sinterklaas

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

07 December 2014 | Chili, Santiago de Chile

De tijd vliegt en wat heb ik toch een geluk dat ik zoveel leuke dingen mee mag maken!

November begon voor mij al goed. Ik had namelijk een paar dagen vrij gevraagd en dus een reisje naar Chili op de planning gezet. Waar ik normaal vaak met meerdere mensen reisjes plan besloot ik om nu een keer in mn eentje het avontuur aan te gaan en dus ging ik zaterdagochtend 1 november heel vroeg naar het vliegveld. Mijn vlucht met KLM had een uur vertraging maar dat mocht de pret niet drukken. Toen we eindelijk in de lucht zaten besefte ik me dat het toch wel gek was dat al het personeel van mijn vliegtuig gewoon nederlands konden praten en de dag ervoor net uit Nederland vertrokken waren (de vlucht ging van amsterdam-buenos aires-santiago). Dan lijkt Nederland ineens niet zo ver weg meer. Waar ik normaal nog net het duryfree boekje opendoe om even te kijken wat ik allemaal niet ga kopen, werd ik nu opeens wel heel erg blij van een van de producten. Namelijk: de verkade chocolade repen! Hier in Argentinië is de chocolade namelijk niet erg lekker dus ik greep mn kans en heb meteen even genoten van een reepje pure verkade chocolade :)
Bij aankomst ging ik vanaf het vliegveld met de bus en toen met de metro naar het hostel dat ik geboekt had. Aangekomen bij het hostel werd ik meteen enthousiast onthaald door het over-vrolijke personeel die me meteen inlichtten over alle dingen die ik kon gaan zien en doen in Santiago. Dus besloot ik om ook maar meteen de raad op te volgen en mee te doen aan de free walking tour. Dat was erg leuk want naast dat je een beeld krijgt van de stad, de hoogtepunten te zien krijgt en wat over de geschiedenis leert, leer je meteen ook wat mensen kennen. Dat resulteerde na de wandeltour in een super gezellig etentje met mensen van over de hele wereld (onder andere Rusland, Australië en Brazilië).

De volgende dag besloot ik zelf even op ontdekkingstocht te gaan en ging ik naar het Museo de la Memoria, dat gaat over de tijd waarin Chili onder dictatuurschap stond, en beklom ik de Santa Lucia, een heuvel in de stad met super mooie tuinen waar je op de top een heel mooi uitzicht hebt over de stad. Daarna ging ik terug naar het hostel want ik had samen met de Australier (van de walkingtour de dag ervoor) afgesproken om op excursie te gaan naar het Andes gebergte. Na een rit van ongeveer een uur in haarspeldbochten de bergen op, kwamen we aan in Valle Nevado dat is normaal in de winter (Nederlandse zomer) een skigebied. Nu lag er niet genoeg sneeuw om te gaan skieen maar hadden we wel supermooi uitzicht op alle bergen. Echter was het wel heel erg koud (5 graden vond ik wel koud vergeleken met de 23 graden beneden in santiago) dus had ik ook nog maar even een warme chocolodemelk met slagroom gescoord in het restaurant.

Op de maandag ging ik samen met een Duits meisje dat bij mij op de kamer in het hostel sliep naar La Vega en de Mercado Central om rond te kijken en de Chileense vis uit te proberen. Daarna ging ik nog even winkelen en aan het einde van de middag besloot ik San Cristobal op te klimmen (een berg met maria beeld aan de buitenkant van de stad vanwaar je ook een mooi uitzicht hebt over de stad met bergen eromheen). Na een klim in de hitte was het wel fijn om uiteindelijk boven aan te komen een even van het uitzicht te genieten. Toevallig kwam ik daar een van de Brazilianen tegen (ook van de free walkingtour) die samen met een hostelgenootje ook de berg had beklommen. Met zn 3en besloten we om weer terug te gaan en onszelf op een lekker koud biertje te trakteren.

Aangezien Santiago niet heel groot is en ik de hoogtepunten na 2,5 dag wel gezien had ging ik op dinsdag met de bus naar Valparaíso, een plekje aan de kust van Chili. Ook daar heb ik eerst de freewalkingtour gedaan wat erg leuk was. Valparaíso was erg mooi met alle huisjes in de verschillende kleuren en de vele graffiti kunstwerken. Door de verschillen in hoogte in het stadje had je ook steeds erg mooie uitzichten over de zee. In de middag ben ik naar Viña del Mar gegaan om aan het strand te liggen en een mooie wandeling langs de kust te maken. Dat was erg leuk en onderweg zag ik zelfs allemaal pelikanen en een zeeleeuw die ook lekker op een rots lag te zonnebaden.

Op woensdag was het tijd om weer terug te gaan naar Buenos Aires en kon ik terugkijken op een geslaagd reisje waarin ik veel mensen heb leren kennen en veel heb gezien en beleefd.
Daarna was het tijd om 2,5 weken weer heel hard te werken want toen ging ik alweer op reis.

Deze keer ging de reis samen met Irene ( de stagiaire van de Zwisterse ambassade) naar Rio de Janeiro, Brazilië. We vlogen met Emirates wat naar mijn mening al een hele belevenis opzich was! Er zaten namelijk lichtjes in het plafond van het gangpad waardoor het leek alsof er een sterrenhemel in het vliegtuig zat, we kregen een menukaart waar we ons hoofdgerecht af konden kiezen (okee, het was vliegtuigeten maar toch wel het beste wat ik tot nog toe gehad heb in de lucht), en we konden de nieuwste films bekijken en er waren zelfs een aantal films in het Nederlands! Midden in de nacht kwamen we aan in Rio en toen namen we een taxi naar ons hotel aan de Copacabana.

Na een lekker ontbijt met allemaal heerlijke soorten vers fruit zijn we naar het centrum gegaan waar we een free walking tour hebben gedaan. Na de tour hebben we zoals dat gaat wanneer je in Brazilië bent, nieuwe havaianas aangeschaft. Toen was het wel tijd om ons strand uit te proberen en zijn we met de nieuwe havaianas aan naar het Copacabana strand gelopen. Heeeeerlijk en wat toch tropisch als je dan ook nog lekker melk uit een kokosnoot kunt gaan drinken (dat resulteerde natuurlijk in een fotoshoot met kokosnoot). Toen de zon onder was gegaan zij we terug gegaan naar het hotel om vervolgens uit eten te gaan in Lapa samen met een collega van mij van de ambassade die toevallig hetzelfde weekend in Rio was. Daarna hebben Irene en ik nog wat caipirinhas gedronken en toen zat de eerste dag er alweer op.

De dag erna gingen we naar de Pão de Acúcar twee rots/bergen waar je met een soort kabelbaanliftje omhoog kon en toen heel mooi uitzicht had over de stad. Boven hebben we drie uur vertoefd en toen was het natuurlijk wel weer tijd om uit te rusten op het strand.

De derde dag gingen we zoals een echte toerist met het rode treintje naar het welbekende beeld van Christus boven op de berg. Aangezien het iets bewolkter was, waren we in eerste instantie een beetje bang dat we niets zouden kunnen zien maar dat viel gelukkig mee. Wel waren er erg veel toeristen en iedereen wou natuurlijk foto's maken en liep door elkaars fotos heen, net een mierenhoop op het puntje van een berg. Daarna gingen we even zwemmen in het zwembad van het hotel op het dak met uitzicht op het beeld van Christus en een van de vele favela's. In de middag gingen we nog een walkingtour doen maar dan in het zuiden van de stad wat uiteindelijk eindigde in een picknick met typische Braziliaanse snackjes.

Daarna was alweer de laatste dag aangebroken en zijn we uiteraard nog even weer naar het strand geweest en hebben we nog een shoppingmall van binnen bekeken om onze laatste reales uit te geven. Uiteindelijk weer een erg leuk tripje en persoonlijk vond ik Rio echt super! Voornamelijk om de sfeer die er hangt dus echt een aanrader! Mocht je gaan, vergeet niet om mij mee te nemen!

Thuis in Buenos Aires aangekomen was het weer tijd om flink te werken vooral omdat de eerste draft van mn scriptie alweer ingeleverd moest worden. Toen kregen wij in Argentinië bezoek uit het buitenland en dat bezoek kwam helemaal uit Spanje. Sinterklaas vergat ook de Nederlanders in Buenos Aires niet en dat zorgde ervoor dat ik uiteindelijk 4 Sinterklaasfeesten bijwoonde (waarvan ik twee keer piet mocht zijn). Een feest voor de kinderen, een feest voor de ouderen, een feest in de Nederlandse bar, en Sinterklaas op de ambassade waar we lootjes hadden getrokken. Volgens mij heb ik het in Nederland nog nooit zo uitgebreid gevierd maar dit was natuurlijk wel erg leuk om de Nederlandse traditie in het buitenland hoog te houden!

Nu is het alweer tijd om de kerst tegemoet te gaan en ik denk dat dat nog wel een rare gebeurtenis gaat worden in de zomer met temperaturen van boven de 30graden, maar wel bijzonder om mee te maken. Hoe me dat uiteindelijk bevallen is zal ik in mn volgende verhaaltje laten weten. Groetjes en een fijne kerst alvast!



  • 07 December 2014 - 22:52

    Tineke Kramer:

    Hey hoi. Wat een fantastische beleveissen. Als Floortje Dessing stopt met reizen kun jij het zo overnemen. Bijna niet voor te stellen dat het bij jou zulk mooi weer is. Heb je gezien dat je dagboek al ruim 5000 kijkers/lezers heeft? Dat is toch wel heel veel.
    Heel veel groetjes van ons en geniet van iedere dag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Chili, Santiago de Chile

Kirsten

Actief sinds 24 Juni 2012
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 10037

Voorgaande reizen:

31 Juli 2017 - 04 Februari 2018

Sydney

09 Juli 2014 - 21 Januari 2015

Buenos Aires

17 Januari 2014 - 15 Juni 2014

Uppsala

31 Augustus 2012 - 01 Februari 2013

Zaragoza

Landen bezocht: