Het einde in zicht - Reisverslag uit Zaragoza, Spanje van Kirsten Kramer - WaarBenJij.nu Het einde in zicht - Reisverslag uit Zaragoza, Spanje van Kirsten Kramer - WaarBenJij.nu

Het einde in zicht

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

17 Januari 2013 | Spanje, Zaragoza

Over 9 nachtjes is mijn Spaanse Erasmus avontuur alweer ten einde en de tijd is voorbij gevlogen! Aan de ene kant is het wel jammer dat iets waar je zo lang naar uit hebt gekeken dan zo maar weer bijna afgelopen is, maar aan de andere kant ook wel weer lekker om straks weer naar huis te gaan, weer in Groningen te gaan wonen en iedereen weer te zien.

Twee dagen nadat ik het vorige verhaaltje had geschreven kwamen mijn ouders en broertje op visite in Zaragoza voor de kerst. Zondags heb ik ze van het vliegveld gehaald en het was echt super leuk om ze na 4 maand een keer weer in het echt te zien! Ze bleven bijna een week dus we hadden genoeg tijd om Zaragoza te bekijken. De eerste dagen hebben we de Pilar, la Seo(andere kerk), de kerstmarkt, het park en het winkelcentrum bekeken. Met kerst zijn we uiteten geweest ookal hadden we niet echt het kerstgevoel dankzij het mooie weer. Op donderdag (27ste) hebben we een auto gehuurd en zijn we naar Albarracín en Teruel geweest. Dit waren 2 kleine maar hele mooie stadjes ongeveer twee uur rijden vanaf Zaragoza. Die dag was het weer zelfs zo goed dat we op een gegeven moment even zonder jas van het zonnetje genietend een manderijn konden eten, heerlijk! En dat in december! 's avonds ben ik met Tibor, María (G) en haar vriendje op stap geweest in Zaragoza. Dit was heel gezellig en we hebben dan ook tot in de vroege uurtjes door gefeest. Op vrijdag moesten we helaas alweer afscheid nemen maar het was in ieder geval wel heel erg leuk en gezellig, voornamelijk tof dat ze een beeld hebben gekregen van Zaragoza en mijn leventje hier. :)

De tweede week van de kerstvakantie had ik heel veel goede voornemens wat betreft school, erasmus papieren uitzoeken, beginnen met een fotoboek en dat soort dingen, alleen hier kwam uiteindelijk niet zoveel van terecht omdat de dagen op een of andere manier zomaar weer voorbij waren. Op oudejaarsdag ben ik naar Emmy (ook een Nederlands meisje) gegaan want we gingen oliebollen bakken! Pappa en Mamma hadden oliebollen mix meegenomen en nieuwjaarsrolletjes en Emmy had ook nog een oliebollen mix en poedersuiker meegenomen. Het probleem was alleen dat we geen frituurpan tot onze beschikking hadden en we dus maar met een gewone pan vol met olie onze oliebollen moesten proberen te bakken. We waren bang dat dit op een grote mislukking uit zou lopen aangezien al gauw de eerste oliebollen mislukt waren, het vet was te heet! Nadat we het vet wat hadden laten afkoelen ging het verbazingwekkend goed en na een middagje kokerellen in de keuken met de top 2000 hadden we tussen de 30 en 40 oliebollen gebakken. Lekker dat ze waren!! :D
's avonds was het dan echt zover en zouden we bij Emmy thuis oudejaarsavond gaan vieren met nog een stuk of 6 erasmus studenten. Het werden uiteindelijk heel wat meer, waardoor het een super gezellig internationaal feestje werd. We hadden de Nederlandse oliebollen, Mexicaanse guacamole, Italiaanse nootjes en de Spaanse druiven. Alle tradities door elkaar! Hier in Spanje is het zo dat iedereen op elke klokslag van 12 uur een druif eet (12 druiven dus in totaal) proppen dus! Om 12 uur belden paps en mams om gelukkig nieuwjaar te wensen was een leuke verrassing was! Daarna hebben we nog lang doorgefeest en gezellig liedjes gezongen olv gitaar muziek. Uiteindelijk zijn we niet meer de stad in gegaan dus helaas was het een oudejaarsdag en nacht zonder vuurwerk, dat was wel een beetje gek. Verder ben ik die week nog weer op stap geweest met Emmy en naar de film de Hobbit geweest. Helaas was de vakantie toen weer afgelopen en moest er nog even weer wat aan school gebeuren.

Vorige week was het een kwestie van laatste presentaties houden en papers inleveren. Afgelopen weekend heb ik op zaterdag nog een verjaardag gehad van een Italiaans meisje en zondag was het tijd om te beginnen met het leren voor het Marketing tentamen van afgelopen maandag. Ik weet inmiddels dat ik die gehaald heb dus nu nog 2 te gaan maar ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt! :)
Tenminste, als ik nu weer aan de slag ga! ;-)

Hasta pronto! :-)

• 17 Januari 2013 - 18:38

Tineke Kramer:

Heel veel succes met de laatste loodjes! Gaat vast lukken. Groetjes van thuis

• 20 Januari 2013 - 19:52

Margreeth:

hoi Kirsten

nog eventjes dat ben je weer in ons koude kikkerlandje jammer dat ik niet in de gaten dat je een blog had vond het erg leuk om te lezen , had gisteravond ook al het een en ander gehoord over je oliebollen bakkerij
    nou nog even er tegen aan van de week je haalt het wel
    Groetjes Margreeth